Home Kerajaan SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

74
32716
SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (1)

SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia | Kepada seluruh rakyat malaysia yang berminat untuk berkhidmat di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dibawah kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan tetapi tidak tahu cara untuk memohon berikut kami berikan cara-cara untuk anda memohon jawatan yang ditawarkan di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.

SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

Sebelum anda menyertai pasukan Bomba dan Penyelamat wajib untuk anda ketahui tugas-tugas dan cabaran pasukan Bomba dan Penyelamat dan berikut adalah tugas-tugas Pasukan Bomba.

  • MEMADAM KEBAKARAN DI STRUKTUR
  • UNIT UDARA
  • MEMADAM KEBAKARAN DI STRUKTUR TINGGI
  • UNIT PENGESAN K-9
  • MEMADAM KEBAKARAN DI HUTAN
  • UNIT EMRS
  • MENYELAMAT DI JALAN RAYA
  • KOMUNIKASI
  • UNIT MOTOSIKAL GERAK CEPAT
  • UNIT HAZMAT
  • UNIT MENCARI DAN MENYELAMAT
  • UNIT ‘MUST’
  • UNIT MENYELAMAT DI DALAM AIR
  • UNIT PENYIASATAN KEBAKARAN

Cara untuk memohon jawatan bomba

Semua permohonan hendaklah dibuat secara online dengan menggunakan laman sesawang rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam ( SPA ).

spa jawatan kosong bomba

Pastikan anda mengemaskini setiap tahun jawatan-jawatan yang berkaitan bomba ini kerana tempoh sah laku pendaftaran calon hanyalah 1 tahun.

Selain kemaskini anda juga wajib memastikan semua maklumat yang diminta di profile SPA anda lengkap dan tepat dan dikemaskini ini amat penting bagi memastikan permohonan anda disemak dan dinilai untuk peringkat seterusnya anda boleh baca Spa8 Panduan Permohonan Lengkap Jawatan Kosong Kerajaan

Berikut adalah proses pengambilan Jawatan Bombo melalui SPA

prosespengambilanbomba

Proses Temuduga dan Ujian ketahanan Fizikal 

  • Bagi calon yang dipanggil ke sesi temuduga anda akan menjalani beberapa ujian fizikal bagi membolehkan anda menyertai Bomba dan berikut adalah syarat-syarat yang telah ditetapkan.
  • Tinggi hendaklah tidak kurang daripada 1.57m (lelaki) dan 1.53m (wanita) tanpa memakai kasut.
  • Berat badan tidak kurang daripada 48kg (lelaki) dan 46kg(wanita) tanpa baju bagi lelaki dan kasut.
  • Mempunyai ukuran dada biasa sekurang-kurangnya 79sm dan 84sm semasa menarik nafas (untuk lelaki sahaja)
  • Mempunyai penglihatan dengan ketetapan V/6/9.
  • Tidak buta warna dan melepasi ujian-ujian yang diadakan seperti mengangkat berat,menegakkan tangga bomba,memanjat tali dan menaiki tangga.

Kami harap dengan panduan ini anda dapat membuat permohonan dengan betul dan berjaya mendapat peluang untuk berkhidmat di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan tolong kongsikan pos ini kepada semua rakan-rakan anda atau saudara-mara anda yang berminat.

74 COMMENTS

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan…Saya Muhammad Shafik Bin Yahaya ingin memohon jawatan Bomba..Saya hanya ada SPM. Tuan/Puan boleh hubungi saya #01112431232 kalau ada pe;uang utk saya.

  2. Assalamualaikum dan selama sejahtera saya noralyamaisara ingin menjadi seorang ahli anggota bomba dan dan saya harap saya layak untuk dapat menjadi seorang anggota ahli bomba…

  3. Saya baru berumur 18 tahun ingin menjadi seorang anggota bomba dan saya meminat untuk membantu ahli bomba.

  4. Umur 19 tahun pada tahun ini dan amat berminat juga dalam jabatan bomba..diharap dengan sedikit perbicaraan ini dapat dipertimbangkan oleh pihak yang berwajib

  5. Tolong laa pertimbangkan permohonan saya .since 2012 lagi saya mohon .tapi setiap kali saya buka portal spa .mesti status tidak melepasi syarat .dah 4 kali ujian fizikal .saya dalam kadet bomba dan penyelamat dari form1 smpai dinperingkat pengajian tinggi .hmpir 9 tahun .hmm mohon tuan nampak komen saya .saya memang berminat utk menjadi anggota bomba .semoga ada sinar .amiinn

  6. Tolong laa pertimbangkan permohonan saya .since 2012 lg saya tunggu .dah 4 kali fizikal .tapi tak lepas .tolong laa saya betul2 berminat .saya dalam kadet bomba dari form 1 sampai la saya di pngajian tinggi .lebih kurang hampir 9 tahun dalam kadet bomba dan penyelamat .tapi sekarang stiap kali saya buka portal spa hasilnya tetap tidak melepasi syarat .padahal saya tidak dipanggil .hmm harap tuan nampak komem saya .i love this job .

  7. Saya sangat berminat menjadi seorang bomba..saya cuma ad spm..kalau saya layan tolong hubungi saya 01111966468

  8. assalamualaikum..sy noralyamaisara ingin menjadi seorang anggota bomba sukarela dalam mempertahankan keamanan negara Malaysia yang berkelayakan untuk memohon pada kerjayaan anggota bomba…

  9. Hye assalamuaikum Sy Abdul fahmi ilham bernombor tel 0139448100 ingin meminta pihak Tuan bantui Sy untuk mndpatkan perkerjaan ini

    • Assalamualaikum. Saya MUHAMMAD FAZLI HELMI BIN MOHD RAZALI. Saya berminat untuk menjadi seorang anggota BOMBA.

  10. Hai tuan puan.sya berminat sangat2 nak jadi ahli bomba .Sya berminat
    sebagai ahli bomba .sebab Sya rasa pengalaman ni saya nak tetap dngan kerja sebagai bomba 01114176514

  11. Saya berminat jadi bomba tapi umur saya dah 27tahun harap masih layak.sekadar mencuba nasib untuk berkhidmat pada negara.
    0187765710

  12. Saya ingin n berminat bekerja sebagai pegamai bomba tapi saya tiada SPM kalau saya masih layak untuk dapat kerja sebagai pegamai bomba sila hubungi saya atau whatssap saya 0109612260-(FIRDAUS)

  13. saya berminat dalam pekerjaan bomba tetapi saya hanya berkelayakan skm sahaja jika terdapat peluang pekerjaan kosong dalam bomba sila hubungi
    0176310173. Saya tak boleh daftar SPA .

  14. saya berminat dalam pekerjaan bomba tetapi saya hanya berkelayakan spm sahaja jika terdapat peluang pekerjaan kosong dalam bomba sila hubungi
    01127465880

  15. saya berminat dalam pekerjaan bomba tetapi saya hanya berkelayakan spm sahaja jika terdapat peluang pekerjaan kosong dalam bomba sila hubungi 0189103594

    • Salam,

      Saya dah apply banyak kali tapi saya hanya berkelayakan SPM. kalau saya dapat peluanag please contact me at 01112431232.

  16. Saya berminat ingin menjadi pegawai bomba dan slalu x da peluang ingin mendapatkn pekerjaan ini
    Dan saya amat berminat ingin menjadi anggota bomba dan berkhidmat untuk negara

    No.fon: 019-8060237

  17. Saya amat berminat dengan perkerjaan bomba ini..kerana ini adalah cita cita saya sejak 10 tahun.. Harap ada dapat peluang untuk terpilih amin.
    -01114033043

  18. Salam boskur.. xdk ka open interview dkt mna². Asyik² kena isi spa8 jaaa.. cemuih tunggu lama² ni. Emm. .. byk anak2 bujang mengangur nii. Xdk keja ,asyik prgi melepak ,membawang ,samun org ja. Ada yg berdengung ketumm jaa keja depaa. Bgi la peluangg untk anak² muda ni yg bertaraf spm ni. Untk melangkah maju ke depan. Bgi peluang prkejaan untk anak² bumiputera nii
    .. #welovemalaysia #bombaGratis

  19. Assalamualaikum, saya Muhammad Khairulhakim berumur 20 tahun saya dah lepas spa dan Status Urusan :MELEPASI SYARAT-SYARAT SEMASA YANG DITETAPKAN OLEH SURUHANJAYA. tetapi saya terlepas Tarikh Tutup Urusan :08/12/2019. adakah boeh membantu saya untuk teruskan proses ini. Harap dapat tolong … call saya 0189601811… jutaan terima kasih saya ucapkan kalau dapat membantu saya… sekian..

  20. Minat sgt kerjaya bomba,, pernh jalani ujian fizikal tahun 2004, tp x lulus,,, xpela,,, skrg dah keje lain,, gomen juga,, cuma bkn uniform,, boleh ke saya bertukar ke bomba,, kena apply spa juga ke

  21. Assalamualaikum saya Muhammad khairulhisan ismail dari umur 23 tahun lagi sampai sekarang saya isi borang spa masih lagi tak lepas.. Minta kerjasama agar ada rezeki untuk saya jadi ahli bomba… SAYA amat BERMINAT dengan kerja ini… Moga rezeki saya ada… Call saya 01139109155.. Harap maklum.. Sekian

  22. Assalamualaikum , Saya Yang Benar Adalah Mohammad Faiq Mohd Nasir Ingin Membuat Permohonan Dan Megisi Kekosongan Untuk Jawatan Anggota Bomba 2019.Sekira Nya Masih Ada Lagi Kekosongan Pada Tahun 2019 Ini Lagi , Boleh Hubungi Saya Pada Talian (0172312644)Saya Harap Saya Diterima & Dapat Untuk Jawatan Yang Saya Mohon Ini.Terima Kasih

  23. Assalamulaikum…tuan saya ingin memohon kerja bomba dan penyelamat ini saya dulu bekas anggota angkatan pertahanan awam sijil kursus pun saya ada…kalau ada kekosongan tolong hubugi saya(0174697471) saya memang minat lama dah bomba

  24. assalamualaikum.saya ismail bin hashim ingin memohom kerja bomba dan penyelamat ini..jika ada kekosangan boley semak saya ismail..,saya ada spm ja.terima kasih.0146927882

  25. assalamualaikum.saya ismail bin hashim ingin memohom kerja bomba dan penyelamat ini..jika ada kekosangan boley semak saya ismail..,saya ada spm ja.terima kasih

  26. Asalamualaikum tuan …sy Nordiana bt oslan ingin memohon jawatan bomba tapi sy hnya lepasan spm sahaja kalau sy layak harap tuan hubungi sy #0135069498

  27. Dah apply dan dah dipanggil untuk ujian kecerdasan baru-baru ini. Cuma saya terlepas pandang tarikh temuduga. Bagaimana nak pastikan saya akan dipanggil semula untuk temuduga?

  28. Salam

    Sya dah lama apply SPA tapi tak pernah dapat kerja kerajaan. Saya dah apply banyak kali jawatan bomba tapi selalu tak dapat. Tidak ada panggilan temuduga. Mintak2 ada rezeki kali ini utk jawatan ahli bomba.

  29. Assalamualaikum tuan.. saya Mohamad Aiman Hakimi Bin Mohamad Yunus Ingin Memohon Jawatan Bomba umur saya skrg 20 dan saya baru sahaja Tamat Pengajian Di IKMSP kalau tidak keberatan saya nk jawatan bomba ini di Penang Tempat saya .. 01114432771 ini nom saya

  30. assaalammualaikum saya dh mohon soa ni lama dah. satu pon tk panggil.kesian lah dkt kami anak muda ni tiada kerja tetap.. harap dpatlah kali ini sbb dah bnyak kali update….

  31. Assalamualaikum tuan saya sngt minat tehadap pekerjaan bomba ini mcm mana cara untuk saya isi permohonan ini ?

  32. Assalamualaimum tuan, kenapa pegambilan bomba bantuan semakin ramai sedagkan pegawai bomba yang sebenar tersangat la sedikit. Kasihan kami yang muda-muda tidak dapat kerja tetap seperti pegawai bomba sebenar. 0128385019

  33. Assalamualaikum, saya dah lama isi spa8 dan update lagi awal tahun nie januari lepas.tak pernah dapat pun.tapi bidang kerja pelbagai kata beratus kerja kosong.saya Cari makan buat grab je. Sy perempuan,umur 26(1991). Tolong review permohonan sy. 0106658077

  34. Assalamualaikum tuan saya ingin memohon bomba dan saya hanya berkelayakan spm sahaja klau saya layak nie no.0142719788

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here