SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

26
13530
SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (1)

SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia | Kepada seluruh rakyat malaysia yang berminat untuk berkhidmat di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dibawah kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan tetapi tidak tahu cara untuk memohon berikut kami berikan cara-cara untuk anda memohon jawatan yang ditawarkan di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.

SPA Permohonan Kerja Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

Sebelum anda menyertai pasukan Bomba dan Penyelamat wajib untuk anda ketahui tugas-tugas dan cabaran pasukan Bomba dan Penyelamat dan berikut adalah tugas-tugas Pasukan Bomba.

  • MEMADAM KEBAKARAN DI STRUKTUR
  • UNIT UDARA
  • MEMADAM KEBAKARAN DI STRUKTUR TINGGI
  • UNIT PENGESAN K-9
  • MEMADAM KEBAKARAN DI HUTAN
  • UNIT EMRS
  • MENYELAMAT DI JALAN RAYA
  • KOMUNIKASI
  • UNIT MOTOSIKAL GERAK CEPAT
  • UNIT HAZMAT
  • UNIT MENCARI DAN MENYELAMAT
  • UNIT ‘MUST’
  • UNIT MENYELAMAT DI DALAM AIR
  • UNIT PENYIASATAN KEBAKARAN

Cara untuk memohon jawatan bomba

Semua permohonan hendaklah dibuat secara online dengan menggunakan laman sesawang rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam ( SPA ).

spa jawatan kosong bomba

Pastikan anda mengemaskini setiap tahun jawatan-jawatan yang berkaitan bomba ini kerana tempoh sah laku pendaftaran calon hanyalah 1 tahun.

Selain kemaskini anda juga wajib memastikan semua maklumat yang diminta di profile SPA anda lengkap dan tepat dan dikemaskini ini amat penting bagi memastikan permohonan anda disemak dan dinilai untuk peringkat seterusnya anda boleh baca Spa8 Panduan Permohonan Lengkap Jawatan Kosong Kerajaan

Berikut adalah proses pengambilan Jawatan Bombo melalui SPA

prosespengambilanbomba

Proses Temuduga dan Ujian ketahanan Fizikal 

  • Bagi calon yang dipanggil ke sesi temuduga anda akan menjalani beberapa ujian fizikal bagi membolehkan anda menyertai Bomba dan berikut adalah syarat-syarat yang telah ditetapkan.
  • Tinggi hendaklah tidak kurang daripada 1.57m (lelaki) dan 1.53m (wanita) tanpa memakai kasut.
  • Berat badan tidak kurang daripada 48kg (lelaki) dan 46kg(wanita) tanpa baju bagi lelaki dan kasut.
  • Mempunyai ukuran dada biasa sekurang-kurangnya 79sm dan 84sm semasa menarik nafas (untuk lelaki sahaja)
  • Mempunyai penglihatan dengan ketetapan V/6/9.
  • Tidak buta warna dan melepasi ujian-ujian yang diadakan seperti mengangkat berat,menegakkan tangga bomba,memanjat tali dan menaiki tangga.

Kami harap dengan panduan ini anda dapat membuat permohonan dengan betul dan berjaya mendapat peluang untuk berkhidmat di Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan tolong kongsikan pos ini kepada semua rakan-rakan anda atau saudara-mara anda yang berminat.

26 COMMENTS

  1. Assalamualaikum tuan saya ingin memohon bomba dan saya hanya berkelayakan spm sahaja klau saya layak nie no.0142719788

  2. Assalamualaikum, saya dah lama isi spa8 dan update lagi awal tahun nie januari lepas.tak pernah dapat pun.tapi bidang kerja pelbagai kata beratus kerja kosong.saya Cari makan buat grab je. Sy perempuan,umur 26(1991). Tolong review permohonan sy. 0106658077

  3. Assalamualaimum tuan, kenapa pegambilan bomba bantuan semakin ramai sedagkan pegawai bomba yang sebenar tersangat la sedikit. Kasihan kami yang muda-muda tidak dapat kerja tetap seperti pegawai bomba sebenar. 0128385019

  4. Assalamualaikum tuan saya sngt minat tehadap pekerjaan bomba ini mcm mana cara untuk saya isi permohonan ini ?

  5. assaalammualaikum saya dh mohon soa ni lama dah. satu pon tk panggil.kesian lah dkt kami anak muda ni tiada kerja tetap.. harap dpatlah kali ini sbb dah bnyak kali update….

  6. Assalamualaikum tuan.. saya Mohamad Aiman Hakimi Bin Mohamad Yunus Ingin Memohon Jawatan Bomba umur saya skrg 20 dan saya baru sahaja Tamat Pengajian Di IKMSP kalau tidak keberatan saya nk jawatan bomba ini di Penang Tempat saya .. 01114432771 ini nom saya

  7. Salam

    Sya dah lama apply SPA tapi tak pernah dapat kerja kerajaan. Saya dah apply banyak kali jawatan bomba tapi selalu tak dapat. Tidak ada panggilan temuduga. Mintak2 ada rezeki kali ini utk jawatan ahli bomba.

  8. Dah apply dan dah dipanggil untuk ujian kecerdasan baru-baru ini. Cuma saya terlepas pandang tarikh temuduga. Bagaimana nak pastikan saya akan dipanggil semula untuk temuduga?

  9. Asalamualaikum tuan …sy Nordiana bt oslan ingin memohon jawatan bomba tapi sy hnya lepasan spm sahaja kalau sy layak harap tuan hubungi sy #0135069498

  10. assalamualaikum.saya ismail bin hashim ingin memohom kerja bomba dan penyelamat ini..jika ada kekosangan boley semak saya ismail..,saya ada spm ja.terima kasih

  11. assalamualaikum.saya ismail bin hashim ingin memohom kerja bomba dan penyelamat ini..jika ada kekosangan boley semak saya ismail..,saya ada spm ja.terima kasih.0146927882

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.