Sunday, December 5, 2021
HomeBerita KerjayaBomba Malaysia Pengambilan 2018 terbuka sepanjang tahun

Bomba Malaysia Pengambilan 2018 terbuka sepanjang tahun

Gkerjaya Shopee Voucher

Khas untuk pembaca gkerjaya voucher free shipping, cashback dan juga discount setiap kali berbelanja di shopee.

Bomba Malaysia Pengambilan 2018 | Pihak bomba ingin mempelawa kepada seluruh rakyat malaysia yang mempunyai kelayakan seperti yang telah ditetapkan untuk mengisi permohonan di laman web rasmi suruhajaya perkhidmatan awam supaya anda layak dipanggil untuk ditemuduga.

Bomba Malaysia Pengambilan 2018

Nama jawatan : Pegawai Bomba Gred KB17

Kelayakan sijil pelajaran Malaysia.

Panduan permohonan jawatan kosong SPA LENGKAP : BACA DISINI

Syarat Permohonan

  • Calon haruslah mempunyai ketinggian yang tidak kurang dari 1.57m (lelaki) dan 1.53m (wanita) tanpa kasut.
  • Berat badan yang tidak kurang dari 48kg (lelaki) dan 46kg(wanita) tanpa memakai baju (bagi lelaki) dan kasut getah.Mempunyai saiz dada dalam keadaan biasa sekurang-kurangnya 79sm dan 84sm semasa menarik nafas. Syarat ini dikecualikan bagi wanita
  • Mempunyai penghihatan yang baik iaitu ketetapan V/6/9. Jarak carta dengan calon adalah 20 kaki tanpa bantuan cermin mata atau kanta sentuh.
  • Tidak buta warna
  • Mampu mendengar dengan baik

Cara Memohon

prosespengambilan

Sila Pastikan anda memilih jawatan seperti yang dinyatakan didalam gambar dibawah semasa membuat permohonan di laman rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Jabatan Bomba dan Penyelamat.

pegawai bomba gred kb17

Mohon sekarang

RELATED ARTICLES

101 COMMENTS

  1. Saya inginkan kepastian berkenaan laluan kerjaya Pegawai Bomba.
    Sekiranya saya mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dan memohon untuk Skim Penguasa Bomba, adakah saya akan dilantik sebagai Penguasa Bomba atau jawatan lain yang berkaitan dengan undang-undang?
    Bagaimana dengan kelulusan lain seperti Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan dan Seni Bina?

  2. Salam Admin ,

    Syarat minimum UMUR untuk sertai BOMBA berapa ya? layak lagi kah 30an ke atas.
    Sampai sekarang xpernah dapat tawaran temuduga Bomba.Usia pun dah lanjut.

  3. saya sudah memohon jawatan pegawai bomba KB17 di balai bomba segamat ,macam mna saya nk tahu saya punya jawatan di terima

  4. Saya berminat menjadi seorang bomba dan penyelamat kerana ingin membantu seseorang yang menghadapi kesusahan atau bahaya di mana serta pada bila-bila masa sahaja. Terima kasih dan selamat sejahtera..#memohon

  5. Assalamualaikum…..semuanya rezeki allah..klau ad rezeki dpt la…sy pun dh mntak …tp belum ad rezeki lagi..sy punye junior bru je habis spm thun lpas ,thun ni dh dpt….rezeki dia….mungkin akn dtg rezeki sy pulak…mne2 pemohon harap bersabar…insyaallah suatu hari nanti akan dpt.amin

  6. PENOLONG PENGUASA BOMBA GRED KB29 07/08/2017 06/08/2018
    Bil. Maklumat Urusan
    1 Tarikh Tutup Urusan :13/07/2017
    No. Urusan :(SM20170095)
    Status Urusan :MELEPASI SYARAT-SYARAT SEMASA YANG DITETAPKAN OLEH SURUHANJAYA

    Harap maklum. Semakan spa saya seperti ini, apa langkah seterusnya yang harus saya lakukan? Mohon penjelasan.

    • salam saya berminat nak menjadi pegawai bomba..saya dh mohon ..saya harap saya dipanggil utk menghadiri sesi fizikal dan pancaindera

  7. Saya mohon jawatan JBPM sejak tahun 2012 dan pernah dipanggil ke temuduga tetapi terlepas sesi temuduga kerana surat panggilan lambat sampai kepada saya .. saya telalu minat untuk menjadi ahli bomba sejak dari kecil .. saya tidak pernah berputus asa untuk terus memohon jawatan ini sehingga diperkenankan dari pihak tuan ..saya melepasi syarat untuk menjadi ahli bomba . saya harap pihak tuan memberi peluang untuk saya dipanggil ke temuduga ..saya harap ada maklum balas dari pihak tuan.. amin

  8. Aslmualikumm…mcm mana yee sy nak mohon bombaa…pegalaman sy pernah rekrut dalam ATM…selama 4 bulan..atas sebb sy tak dapat meneruskn ATM sbb sy cedera….so sy igin mencuba bomba…kalau boleh lebih selnjutnya tuan2 puan boleh la mcj sy….sy harap sangat tuan puan dapat membntu sy…sy berminat menyertai unit beruniform

  9. Assalamualaikum…saya firdaus umur18.sy amat berminat dengan bomba sejak kecil lg.tp alangkah sya menpunyai PMR jerr atas sbb kewangan dan faktor kesihatan ibu sya.ibu sya sudah bercerai sekian umur sya 10 thn kami sekeluarga hidup dlm keadaan susah jadi sya ingin tuan/puan mengambil sya sebagai seorang bomba/bomba bantuan sya ingin menbantu klurga sya dan sya mahu menjaga keselamatan negara.sya berharap tuan/puan menberi peluang kepada sya.
    Sekian terimakasih
    (**********)jasa tuan/puan amat sya hargai.

  10. Assalamualaikum, salam sejahtera. Saya hanya ada kelayakan PT3/PMR. Tapi berminat nak masuk bomba. Dari segi fizikal memang saya layak. Tak kiralah Pemandu atau Pembantu Am pun saya berminat kerana saya dah lama x ada kerja tetap. Kerja sekarang pun angkat barang. Yelah, rasa sedih kelayakan yang saya ada ni tak dipandang oleh mana-mana syarikat. Adapun, seperti pakaibuang. Saya ada memohon melalui SPA8i juga, mohon doa dari anda…semoga saya diterima bekerja..yang tetap.

  11. Layak atau tidak kelayakan spm memohon pegawai bomba gred kb19? Tiada pegawai bomba gred kb17 untuk saya mohon .. hanya gred kb19 .. mohon pencerahan..

  12. assalamualaikum,, saya semua cukup lengkap,, saya harap tuan menerima saya untuk bekerja sebagai bomba. ini no tel saya 0179278408. sekian terima kasih.

    • tuan kena buat permohonan di laman sesawang yang telah kami beritahu jika tidak tuan tidak akan dipanggil untuk ditemuduga jika ada pengambilan

  13. SAYA DAH MOHON SPA8 UTK ANGGOTA BOMBA GRED KB19 TAPI………..
    TAK ADA PANGGILAN APA PUN UTK SESI TEMUDUGA.
    SAYA HARAP TUAN/PUAN MOHON BALAS DAN MOHON DIPERTIMBANGKAN………

  14. salam sejahtera tuan/puan ……
    saya dah mohon anggota bomba tapi saya tapi belum dapat panggilan lagi……
    saya nak tahu tarikh temuduga dan lokasi anggota bomba kb19 2017

  15. Saya memperoleh gred D dlam bm dan sya dh pun isi spa ntok pegawai bomba…saya nak tahu adakah sya layak untuk dpt sesi temuduga dengan kredit yg saya dpt tu??mohon pencerahan

  16. Saya dah isi untuk permohonan pegawai bomba gredkb17…tp blom dapat panggilan lg….bila agaknya saya terima panggilan temuduga ini .. mohon dipertimbangkan…

  17. Saya dah dapat mesej panggilan temuduga tpy xdot tarikh dan tempat temuduga lagi.saya dah semak email saya
    .mereka tak ada hantar Surat jemputan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Clement Bin Abdullah on Ambilan Terkini Jawatan Kosong BOMBA
Mohd Farid bin Shaari on Jawatan Kosong J&T Express
Mohd Farid bin Shaari on Jawatan Kosong J&T Express